Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!
Sprawności harcerskie

 

Aby zgłosić drużynowej prośbę o otwarcie próby na sprawność, należy przed tym wypełnić kartę próby sprawności zgodnie z poleceniami i wymaganiami sprawności.

 

WZÓR KARTY PRÓBY SPRAWNOŚCI

 

HIGIENISTA
*

  1. Skompletował apteczkę osobistą na wycieczkę lub obóz.

    higienista

  2. Zabezpieczył się przed odparzeniem nóg, przeziębieniem, odmrożeniem.

  3. Należycie opatrzył drobne skaleczenie.

  4. Zaradził w fikcyjnym przypadku krwotoku z nosa, stłuczenia.

  5. Zmierzył temperaturę.

  6. Umiejętnie wykorzystał chustkę trójkątną.

  7. Brał udział w kontroli czystości na obozie lub biwaku.

  8. Dezynfekował latrynę lub dół na śmiecie.

Zdobywanie sprawności higienisty może być formą zaliczenia próby na stopień młodzika - ochotniczki w zakresie samarytanki.

 

 

SANITARIUSZ
**

  1. Skompletował polową apteczkę zastępu i pokazał jak z niej korzystać.

  2. Zaradził w fikcyjnym przypadku otarcia nogi, odmrożenia, oparzenia, zaprószenia oka, ukąszenia.

  3. Założył opatrunek na ranę. Zabandażował palec, przedramię i łokieć.sanitariusz

  4. Unieruchomił kończynę.

  5. Sporządził prowizoryczne nosze.

  6. Zmierzył tętno.

  7. Pokazał jak gasić palące się na człowieku ubranie.

  8. Pełnił służbę sanitarną na biwaku.

Zdobywanie sprawności sanitariusza może być formą zaliczenia próby na stopień wywiadowcy - tropicielki w zakresie samarytanki.

 

PRZYJACIEL DZIECI
**

  1. Zajął i zabawił w ciągu trzech godzin kilkoro dzieci:

    przyjaciel dzieci

    • zorganizował zabawy ruchowe i spokojne,

    • nauczył piosenki, poprowadził zabawy ze śpiewem,

    • opowiedział coś dzieciom i przeczytał (wierszyk, bajkę, itp.).

    • zajął dzieci pracą ręczną (rysunkiem, lepieniem, wyszywaniem itp.).

  2. Brał udział w organizowaniu imprezy dla zuchów ("dnia dziecka", festynu sportowego, itp.).

  3. Razem z innymi urządzał lub odnawiał plac zabaw albo pokierował przygotowaniem upominków dla dzieci.

WSKAZIDROGA
*

  1. W czasie gry lub zwiadu terenowego wskazał drogę poprowadził do określonego miejsca odległego o ok. 2wsazidroga-3 km, odszukał wyznaczony obiekt.

  2. Na otrzymanym planie zaznaczył nazwy ulic i placów (osiedli, przysiółków) oraz ważne obiekty - ośrodek zdrowia, aptekę, pocztę, straż pożarną, posterunek policji, itp.

  3. Poznał najbliższy obiekt godny zwiedzania (zabytek historyczny, muzeum, osobliwość przyrodniczą, itp.) i opowiedział o nim w czasie zajęć harcerskich.

  4. Wyszukał interesujące go informacje o swojej miejscowości w przewodniku, encyklopedii, itp.

  5. Narysował herb swojego (lub najbliższego) miasta.

Zdobywanie sprawności wskazidrogi może być formą zaliczenia próby na stopień młodzika-ochotniczki w zakresie znajomości miejsca zamieszkania (krajoznawstwa).

 

PRZEWODNIK
**

  1. W czasie gry lub zwiadu terenowego posłużył się planem swojej miejscowości, wskazał najkrótszą i naprzewodnikjdogodniejszą drogę do określonego miejsca w promieniu 10 km (połączenia komunikacyjna, drogi, ulice, ścieżki, itp.) oraz drogi wylotowe.

  2. Wskazał w swojej miejscowości miejsca upamiętnione walkami narodowo-wyzwoleńczymi lub społecznymi.

  3. Poznał najpoważniejsze obiekty zabytkowe lub osobliwości przyrodnicze swojej miejscowości lub okolicy, zorganizował dla zastępu zajęcie zapoznające z jednym z nich.

  4. W czasie zajęć harcerskich przedstawił ciekawie historię swojej miejscowości lub okolicy.

  5. Opracował plan zwiedzania swojej miejscowości.

Zdobywanie sprawności przewodnika może być formą zaliczenia próby na stopień wywiadowcy-tropicielki znajomości miejsca zamieszkania (krajoznawstwa).

 

ŁAZIK
*

  1. Skompletował ekwipunek osobisty na wycieczkę jedno- i dwudniową.lazik

  2. Prawidłowo spakował chlebak i plecak, zrolował i przytroczył koc.

  3. Ubrał się odpowiednio na wycieczkę w zależności od pory roku i pogody - zabezpieczył się przed przemęczeniem oraz odparzeniem nóg.

  4. Na wycieczce wybrał miejsce na odpoczynek, zatarł ślady biwakowania.

  5. Był na czterech wycieczkach harcerskich, w tym i z nocowaniem.

Zdobywanie sprawności łazika może być formą zaliczenia próby na stopień młodzika-ochotniczki w zakresie wycieczkowania (wędrownictwa).

 

 

WŁÓCZĘGA
**

  1. Zaplanował dwie wycieczki zastępu (cel, trasę i program).

    wloczega

  2. Skompletował ekwipunek i prowiant zastępu na wycieczkę jedno- i dwudniową.

  3. Prawidłowo i bezpiecznie prowadził zastęp na trzech wycieczkach:

    -ustalał trasę marszu ulicami i drogami, w polu i w lesie, szlakami turystycznymi.

    -regulował tempo marszu, obciążenie, ustalał odpoczynki, wyznaczał harcerza prowadzącego i zamykającego.

  4. Pokierował rozbiciem i likwidacją biwaku.

  5. Był na sześciu wycieczkach harcerskich, w tym na dwóch z nocowaniem pod namiotem i jednej zimowej.

Zdobywanie sprawności włóczęgi może być formą zaliczenia próby na stopień wywiadowcy-tropicielki w zakresie wycieczkowania (wędrownictwa).

 

SOBIERADEK OBOZOWY
*

  1. Samodzielnie w dobrym tempie rozbił i zwinął namiot dwuosobowy.sobieradek obozowy

  2. Bezpiecznie rozpalił ognisko, zagasił je i zatarł jego ślady.

  3. Posłużył się piłą, siekierą i łopatką saperską - przeciął piłą żerdź grubości około pięciu cm, okopał namiot, porąbał drewno do palenia, połączył gwoździami dwa drewniane elementy konstrukcyjne.

  4. W pracach pionierskich posłużył się wymiarami swego ciała (wzrost, rozpiętość palców i ramion, długość stopy).

  5. Wykonał prosty przedmiot przydatny na biwaku lub obozie (drogowskaz, skrzynkę na listy, kosz na śmieci, wieszak, świecznik, itp.).

  6. Zastosował 4 podstawowe węzły (połączył dwie linki węzłem płaskim, zapakował paczkę, itp.).

Zdobywanie sprawności sobieradka obozowego może być formą zaliczenia próby na stopień młodzika- ochotniczki w zakresie pionierki - obozownictwa.

 

TECHNIK OBOZOWY
**

  1. Rozpalił ogniska w trudnych warunkach (np. po deszczu, trzema zapałkami, itp.).technik obozowy

  2. Rozbił z zastępem w dobrym tempie namiot 10-osobowy.

  3. Rozplanował w terenie biwak zastępu.

  4. Zbudował latrynę lub dół na śmieci.

  5. Zaplanował i wykonał półkę namiotową, stojak, stół, itp.

  6. Zawiązał w ciemności sześć węzłów.

  7. Konserwował namioty - suszył, talkował, wstawiał łaty, itp.

  8. Wyczyścił, osadził, naostrzył i zakonserwował piłę i siekierę.

Zdobywanie sprawności technika obozowego może być formą zaliczenia próby na stopień wywiadowcy-tropicielki w zakresie pionierki - obozownictwa.

 

KUCHCIK
*

  1. Wybrał dobre miejsce na kuchnię polową, zbudował ją i przygotował na niej herbatę.kuchcik

  2. Odszukał i pobrał dobrą wodę do picia.

  3. Przygotowując posiłki w terenie kroił chleb, gotował jajka, piekł ziemniaki w popiele.

  4. Zamaskował miejsce po kuchni polowej.

  5. W warunkach polowych wyczyścił kociołek lub menażkę.

  6. Zabrał na biwak lub wycieczkę odpowiedni prowiant, prawidłowo go zapakował tak, aby się nie zepsuł i nie niszczył ekwipunku.

Zdobywanie sprawności kuchcika może być formą zaliczenia próby na stopień młodzika- ochotniczki w zakresie obozownictwa (kucharstwa).

 

KUCHARZ
**

  1. Zbudował trzy rodzaje kuchni polowych.kucharz

  2. Osłonił kuchnię przed deszczem.

  3. Skompletował i obsłużył kuchenki turystyczne różnych typów (gazową i benzynową lub spirytusową).

  4. Na kuchni polowej lub kuchence turystycznej przygotował dwa ciepłe posiłki, w tym obiad z co najmniej dwóch dań.

  5. Pokierował przygotowaniem trzech posiłków dla obozu, w tym obiadu z co najmniej dwóch dań.

  6. Przygotował dwie trudniejsze potrawy (mięso na dwa sposoby, ryż lub kaszę na sypko, sos, itp.).

  7. Przygotował potrawę bez użycia naczyń (rybę w liściach, ciasto na kiju, pieczone jaja, itp.).

Zdobywanie sprawności kucharza może być formą zaliczenia próby na stopień wywiadowcy-tropicielki w zakresie obozownictwa (kucharstwa).

 

OBSERWATOR
*

  1. Określił godzinę według słońca, rozróżnił fazy księżyca. Wskazał na niebie trzy gwiazdozbiory.obserwator

  2. Wyznaczył strony świata według busoli, słońca i gwiazd.

  3. Narysował plan harcówki odpowiedni dobierając skalę i mierząc odległość stopami lub krokami.

  4. Dokonał krokami pomiaru odcinka długości ok. 1 km przeliczając kroki na metry.

  5. Zorientował mapę turystyczną, wskazał na niej punkt przejazdu. Odszukał na mapie wyznaczony punkt określony znakiem umownym.

Zdobywanie sprawności obserwatora może być formą zaliczenia próby na stopień młodzika-ochotniczki w zakresie terenoznawstwa.

 

 

TERENOZNAWCA
**

  1. Rozróżnił formy ukształtowania terenu na mapie i w terenie.terenoznawca

  2. Wyznaczył strony świata według przedmiotów terenowych oraz słońca i zegarka.

  3. Ocenił odległość "na oko" z dopuszczalnym błędem 20%.

  4. Dokonał pomiaru niedostępnych obiektów w terenie (wysokość drzewa i szerokość rzeki).

  5. Wyznaczył na mapie: miejsce stania, planowaną drogę marszu i jej punkty orientacyjne. Odczytał z pamięci znaki umowne na mapie.

  6. Wyznaczył azymut w terenie. Przeszedł według azymutu odcinek 1 km w lesie lub 2 km w terenie odkrytym.

  7. Doszedł do celu odległego o ok. 3 km według dostarczonego szkicu. Wykonał w odpowiedniej skali szkic drogi o długości ok. 1 km z zaznaczeniem punktów charakterystycznych.

Zdobywanie sprawności terenoznawcy może być formą zaliczenia próby na stopień wywiadowcy-tropicielki w zakresie terenoznawstwa.

 

ŁĄCZNIK
*

  1. Korzystał z książki telefonicznej, telefonu domowego, telefonu miejskiego i międzymiastowego. Potrafi wezwać pogotowie ratunkowe, straż pożarną, milicję.lacznik

  2. Zaadresował list z użyciem kodu pocztowego, wypełnił blankiet telegramu, listu poleconego, przekazu pieniężnego lub paczki.

  3. Bezbłędnie przekazał ustny meldunek lub rozkaz złożony z 15-20 słów przenosząc go do punktu odległego o 1 km lub po 10 minutach od momentu ogłoszenia.

  4. Zapisał lub odczytał list napisany prostym szyfrem lub alfabetem Morse'a i składający się z około 100 liter.

  5. Przekazał i odczytał kilka znaków dowodzenia (gwizdkiem, ręką).

  6. W czasie gry terenowej, zwiadu lub wycieczki pełnił służbę łącznika, sporządził krótki i treściwy meldunek.

Zdobywanie sprawności łącznika może być formą zaliczenia próby młodzika - ochotniczki na stopień w zakresie łączności.

 

SYGNALISTA
**

  1. Zorganizował w terenie pracę stacji sygnalizacyjnej z uwzględnieniem warunków ukrycia, tła, odległości, podziału pracy.sygnalista

  2. Nadał chorągiewkami i odebrał depeszę alfabetem Morse'a zawierającą minimum 20 słów z szybkością co najmniej 15 liter na minutę.

  3. Nawiązał łączność przy pomocy ognisk (światłem lub dymem).

  4. Podłączył telefon polowy do linii jedno- i dwu- przewodowej, sprawdził obwód, nawiązał łączność i przekazał meldunek.

  5. Zorganizował grę dla zastępu wykorzystując elementy sygnalizacji.

  6. Wykonał chorągiewki sygnalizacyjne.

Zdobywanie sprawności sygnalisty może być formą zaliczenia próby na stopień wywiadowcy-tropicielki w zakresie łączności.

 

LEKKA STOPA
*

  1. Skrycie podszedł strzeżony teren lub obiekt zacierając swoje ślady.lekka stopa

  2. Poruszał się bezszelestnie, czołgając się i maskował.

  3. Sprawnie pokonał przeszkody- przeskoczył rów szerokości ok. 1,5 m, przeszedł po belce długości 3 m, wszedł na drzewo. pokonał ścianę wysokości 2,5 m.

  4. Zapamiętał przebytą drogę długości ok. 2 km i samodzielnie powrócił nią.

  5. Przebył drogę za znakami patrolowymi.

Zdobywanie sprawności lekkiej stopy może być formą zaliczenia próby na stopień młodzika-ochotniczki w zakresie harców.

 

 

 

TROPICIEL
**

  1. Ma oczy i uszy otwarte. Na podstawie własnych obserwacji sporządził opis sytuacji lub rysopis osoby.tropiciel

  2. Wyszukał w terenie i rozpoznał tropy pięciu zwierząt domowych.

  3. Rozpoznał okazane tropy pięciu zwierząt dzikich.

  4. Rozróżnił tropy człowieka zależnie od rodzaju chodu i szybkości poruszania się.

  5. Rozróżnił ślady pojazdu zależnie od jego rodzaju i kierunku jazdy.

  6. Rozwiązał dwa zadania tropicielskie (podszedł na słuch lub światło, tropił przez 1-2 km za śladami nóg lub znakami charakterystycznymi pozostawionymi sztucznie, odtworzył wydarzenie na podstawie śladów itp.).

  7. Poruszał się w terenie zostawiając znaki patrolowe.

  8. Wziął udział w nocnej grze terenowej.

Zdobywanie sprawności tropiciela może być formą zaliczenia próby na stopień wywiadowcy-tropicielki w zakresie harców.

 

ESKIMOS
**

  1. Uczestniczył w dwóch całodziennych zimowych wycieczkach.eskimos

  2. Odpowiednio ubrał się na zimową wycieczkę, zabezpieczył przed przemarznięciem i przemoczeniem.

  3. Zbudował z zastępem igloo.

  4. Przygotował ciepły posiłek na śniegu.

  5. Transportował sprzęt na sankach.

  6. Tropił na śniegu człowieka lub zwierzę przez 2-3 km.

  7. Wykonał i wykorzystał sprzęt do wypraw zimowych (rakiety śnieżne, ochraniacze na buty i spodnie, nieprzemakalny chlebak, itp.).

Zdobywanie sprawności eskimosa może być formą zaliczenia próby na stopień wywiadowcy-tropicielki w zakresie harców.

 

PRZYRODNIK
*

  1. Był z zastępem kilka godzin w lesie, obserwował życie lasu (żerujące zwierzęta, zachowanie się ptaków, życie mrowiska, itp.).przyrodnik

  2. Zebrał liście kilkunastu drzew i rozpoznał je.

  3. Rozpoznał po pięć pokazanych pospolitych roślin, ptaków i zwierząt.

  4. Samodzielnie wyhodował w domu (w doniczce, na balkonie) roślinę lub opiekował się przez miesiąc zwierzęciem domowym (psem, kotem, chomikiem itp.).

  5. Zwiedził rezerwat przyrody, park narodowy lub ogród botaniczny i odpowiedni się w nim zachował.

Zdobywanie sprawności przyrodnika może być formą zaliczenia próby na stopień młodzika-ochotniczki w zakresie przyrody.

 

PRZYJACIEL PTAKÓW
*

  1. Rozpoznał siedem gatunków ptaków po głosie, wyglądzie i w locie.przyjaciel dzieci

  2. Podpatrywał życie ptaków w lesie, na polu, przy karmnikach i poznawał ich zwyczaje.

  3. Naśladował głosy pięciu ptaków i wykorzystał tę umiejętność w czasie gry.

  4. Brał udział w gromadzeniu pokarmu dla ptaków na okres zimy lub dokarmiał ptaki zimą.

  5. Zbudował karmnik lub budkę lęgową i zawiesił w odpowiednim miejscu zabezpieczając przed drapieżnikami.

  6. Rozpoznał i nazwał dziesięć gatunków ptaków chronionych (w naturze lub na okazanych fotografiach).

Zdobywanie sprawności przyjaciela ptaków może być formą zaliczenia próby na stopień młodzika-ochotniczki w zakresie przyrody.

 

LEŚNIK
**

  1. Podpatrywał przez dwie doby życie lasu - przedstawił swoje spostrrzeżenia w czasie zajęć harcerskich.lesnik

  2. Brał udział w całodziennych pracach leśnych (zbieranie nasion, siew nasion, dołowanie sadzonek, sadzenie, pielęgnowanie upraw, uprzątanie zrębu, itp.).

  3. Uczestniczył w obchodzie lasu.

  4. Wyszukał i rozpoznał po liściach, korze i owocach dziesięć gatunków drzew i krzewów leśnych.

  5. Zebrał leśne owoce jadalne (jagody, orzechy, itp.).

  6. Zorganizował dla młodszych wyprawę przyrodniczą do lasu lub spotkanie z leśniczym.

Zdobywanie sprawności leśnika może być formą zaliczenia próby na stopień wywiadowcy-tropicielki w zakresie przyrody.

 

OPIEKUN ZWIERZYNY
**

  1. Rozpoznał siedem gatunków zwierząt po wyglądzie, tropach i głosach.opiekun zwierzyny

  2. Obserwował życie zwierząt i wskazał leśne ścieżki jednego z nich.

  3. Brał udział w budowie paśnika, poidła lub innej pracy na rzecz zwierząt.

  4. Dokarmiał zwierzynę lub walczył z kłusownictwem.

  5. Ma przyjaciela w świecie zwierząt, na co dzień zwraca uwagę na właściwe traktowanie zwierząt.

  6. Zorganizował dla zastępu zajęcia o życiu zwierząt.

Zdobywanie sprawności opiekuna przyrody może być formą zaliczenia próby na stopień wywiadowcy-tropicielki w zakresie przyrody.

 

ZNAWCA POGODY
**

  1. Zmierzył temperaturę wody i powietrza, ciśnienie atmosferyczne, wilgotność powietrza, ocenił kierunek, prędkość wiatru.znawca pogody

  2. Rozróżnił rodzaje chmur, mas powietrza, oznaki ich zbliżania się.

  3. Przewidział pogodę na podstawie danych meteorologicznych oraz obserwacji zachowania się owadów, ptaków i zwierząt.

  4. Obserwował życie lasu podczas deszczu.

  5. Wykonał prosty przyrząd meteorologiczny (deszczomierz, wiatromierz, itp.).

  6. Przez miesiąc dokonywa ł pomiarów i obserwacji, prowadził notatki i kalendarz pogody.

Zdobywanie sprawności znawcy pogody może być formą zaliczenia próby na stopień wywiadowcy-tropicielki w zakresie przyrody.

 

 

MISTRZ RAKIETKI
*

  1. Wykonał kilka ćwiczeń (elementów gry w tenisa stołowego lub kometkę), prawidłowe trzymanie rakietki, odbicie z prawej i lewej strony, zagrywkę, ścięcie).mistrz_rakietki

  2. Rozegrał pięć spotkań w grze pojedynczej i dwie w grze podwójnej wykazując się znajomością zasad i techniki gry w tenisa stołowego lub kometkę.

  3. Konserwował lub naprawiał rakietki, lotki, siatkę lub wyznaczył boisko do gry w kometkę.

 

ŁUCZNIK
*

  1. Wykonał w warunkach terenowych łuk i trzy strzały lub tarczę łuczniczą.

  2. Rozróżnił i nazwał części łuku i strzały.lucznik

  3. Rzucił prawą i lewą ręką (piłeczkami, szyszkami, rzutkami, itp.) do celu wielkości 20 cm z odległości 5 m i uzyskał po pięć trafień na dziesięć rzutów.

  4. Uzyskał co najmniej sto punktów strzelając z odległości 10 m do tarczy łuczniczej o średnicy 80 cm w sześciu seriach po trzy strzały.

 

SANECZKARZ
*

  1. Pokonał trzy zjazdy wymijając przeszkody.saneczkarz

  2. Trafił kulą śnieżną do celu, stał na sankach oraz podniósł leżące przedmioty w czasie zjazdu z łagodnego stoku.

  3. Zbudował z zastępem tor saneczkowy.

  4. Uczestniczył w harcerskich zawodach saneczkowych.

  5. Konserwował lub naprawił sanki lub wykonał rekwizyty do zawodów saneczkowych (chorągiewki, napisy, itp.).

 

GIMNASTYK
**

  1. Wykonał kilka ćwiczeń gimnastycznych - przewrót w przód i w tył, skłon w przód z dotknięciem głową kolan w siadzie płaskim, stanie na rękach, przeskok rozkroczny, mostek ze stania, przejście po równoważni, itp.gimnastyk

  2. Wykonał trzy minutowy dowolny układ gimnastyczny z podkładem muzycznym.

  3. Przedstawił układ pięciu ćwiczeń ze współćwiczącym.

  4. Uprawiał przez jeden miesiąc gimnastykę poranną i przedstawił wyniki opracowanej przez siebie próby (podciągnięcia na rękach, skok w dal i w wzwyż, itp.).

 

LEKKOATLETA
**

  1. Uzyskał w zawodach wyniki :

    • bieg na 60 m - 9,7 sek.(dz.), 9,1 sek. (ch.),

    • skok w dal - 3,35 m (dz.), 4,10 m (ch.),

    • skok wzwyż - 1,10 m (dz.), 1,25 m (ch.),lekkoatleta

    • rzut piłką palantową - 37 m (dz.), 54 m (ch.).

  2. Startował na bieżni w sztafecie 4x60 m lub w warunkach terenowych w sztafecie wahadłowej, która osiągnęła wynik 38 sek. (dz.), 36 sek. (ch.).

  3. Wykazał znajomość zasad i techniki różnych dyscyplin lekkoatletycznych - odczytywał czas na stoperze, mierzył długość skoku w dal, prowadził punktację zawodów, itp.

  4. Wykonał rekwizyty do zawodów (np. stojaki do skoku wzwyż, chorągiewki) lub przygotował teren (np. wyznaczył bieżnię, wykonał skocznię, itp.).

 

PIŁKARZ
**

  1. Wykonał kilka ćwiczeń-podbijanie piłki prawą i lewą nogą przez 30 sek., prowadzenie piłki przy nodze po linii prostej i slalomem po odcinku 30 m, podbijanie piłki głową przez 10 sek., wykonanie rzutu karnego, przyjęcie i zastopowanie piłki.pilkarz

  2. Rozegrał dwa mecze w piłkę nożną grając na dwóch różnych pozycjach i wykazując znajomość zasad i techniki gry.

  3. Zorganizował dla młodszych pięć zabaw lub ćwiczeń z piłką.

  4. Konserwował piłkę.

 

KOLARZ
**

  1. Wykonał kilka ćwiczeń - jazdę na rowerze bez trzymania kierownicy, slalom kolarski na odcinku 300 m., podnoszenie przedmiotów w czasie jazdy na rowerze, pokonywanie przeszkód terenowych rowerem.kolarz

  2. Odbył trzy wycieczki kolarskie przebywając 75 km.

  3. Zorganizował dla młodszych zabawy z rowerem lub naukę jazdy.

  4. Zamocował bagaż na rowerze, wykonał proste naprawy (założenie łańcucha, wymianę dętki, smarowanie łożysk, itp.).

 

ŁYŻWIARZ
**

  1. Wykonał kilka ćwiczeń - jazdę na łyżwach przodem i tyłem, przekładankę, przeskoczenie małej przeszkody, zatrzymanie na sygnał, łuki w przód i w tył, prawą i lewą nogą, na zewnątrz i wewnątrz, jazdę slalomową.lyzwiarz

  2. Przebiegł na łyżwach na czas 200m (dziewczęta) lub 300m (chłopcy).

  3. Uczestniczył w organizowaniu harcerskich zawodów łyżwiarskich lub przygotował z zastępem lodowisko.

  4. Konserwował łyżwy i buty.

 

PŁYWAK
**

  1. Skoczył do wody z wysokości 0.5 m, wyszedł z wody na łódź lub tratwę, wyjął z wody przedmiot wielkości menażki z głębokości 2m.plywak

  2. Przepłynął 50 m stylem dowolnym, utrzymał się na wodzie przez piętnaście minut.

  3. Przepłynął 20 m w ubraniu.

  4. Uczestniczył w organizowaniu harcerskich zawodów pływackich, nauki pływania lub zorganizował dla młodszych (pod opieką instruktora) grę lub zabawę w płytkiej wodzie.

  5. Posłużył się kamizelką i kołem ratunkowym.

 

NARCIARZ
**

A. Zjazdowy :

  1. Wykonał zjazd na wprost i w skos, zmienił kierunek jazdy przestępowaniem z oporem, zatrzymywał się pługiem i skrętem stóp.narciarz

  2. Podszedł stok zakosami i jodełką, wjechał wyciągiem.

  3. Przeprowadził kilka ćwiczeń gimnastycznych zaprawy narciarskiej.

  4. Konserwował sprzęt narciarski lub wykonywał rekwizyty do zawodów.

B. Biegowy :

  1. Wykonał krok z odbicia, bezkrok, zwroty, krok w podejściu, zjazd.

  2. W biegu płaskim na 1 km uzyskał czas 12 min (dziewczęta), 10 min (chłopcy).

  3. Smarował narty odpowiednio do warunków śniegowych.

 

ŚPIEWAK
*

  1. Rozpoczął śpiew kilku piosenek na zbiórce lub ognisku.spiewak

  2. Nauczył zastęp jednej piosenki.

  3. Śpiewał z pamięci dziesięć piosenek (harcerskich, narodowych lub żołnierskich).

  4. Występował z zastępem śpiewając kilka piosenek oraz brał udział w inscenizacji piosenki.

  5. Prowadzi na bieżąco swój śpiewnik harcerski, ma w nim zapisanych co najmniej dwadzieścia piosenek.

 

PIEŚNIARZ
**

  1. Przygotował i przeprowadził ognisko tematyczne lub kominek proponując odpowiedni zestaw piosenek.

  2. Brał udział w organizowaniu festiwalu piosenki.piesniarz

  3. Przedstawił na zbiórce ciekawą historię powstania wybranej pieśni patriotycznej lub harcerskiej.

  4. Śpiewał z pamięci dziesięć piosenek harcerskich, żołnierskich, narodowych lub ludowych.

  5. Prowadzi na bieżąco swój śpiewnik harcerskich notując w nim także nazwiska autorów lub daty powstania niektórych piosenek.

 

TANCERZ
**

  1. Zatańczył po dwa tańce:tancerz

    • towarzyskie klasyczne

    • towarzyskie nowoczesne

    • ludowe.

  2. Uczestniczył w organizowaniu balu harcerskiego lub prowadzeniu kursu tańca.

  3. Rozpoznał dziesięć strojów ludowych różnych regionów.

  4. Przeprowadził z młodszymi dwie zabawy z tańcem.

 

AKTOR
*

  1. Występował przynajmniej trzy razy na ognisku, kominku, itp.aktor

  2. Przygotował strój i rekwizyty do wykonywanej przez siebie roli.

  3. Wykonał scenkę pantomimiczną.

  4. Przygotował z zastępem inscenizację utworu.

  5. Powiedział z pamięci wiersz na kominku lub uroczystości harcerskiej.

  6. Był na przedstawieniu w teatrze.

 

LALKARZ
**

  1. Wykonał różne rodzaje lalek (pacynki, "na patyku", "jarzynki", "marionetki").lalkarz

  2. Przygotował z zastępem przynajmniej jedną rolę i poruszał lalkami.

  3. Urządził scenę, przygotował dekorację lub założył instalację oświetleniową.

  4. Wywołał w czasie występu efekty dźwiękowe (deszczu, burzy, jadącego pociągu, itp.).

  5. Wystąpił w teatrzyku cieni.

 

PRZYJACIEL KSIĄŻKI
*

  1. Pomagał w bibliotece (porządkował i oprawiał książki, uzupełniał katalog, dyżurował przy wypożyczaniu. itp.).przyjaciel ksiazki

  2. Wykonywał drobne naprawy kilku książek.

  3. Zachęcił dwóch kolegów do przeczytania książki harcerskiej.

  4. Przeprowadził na zbiórce grę lub zabawę opracowaną na podstawie ulubionej książki.

  5. Gromadzi własną bibliotekę, przechowuje książki w należytym porządku, prowadzi własny katalog-zeszyt.

 

BIBLIOFIL
**

  1. Posługując się katalogiem wybrał kilka książek określonej dziedziny, przeczytał je i wykorzystał zdobyte wiadomości w czasie zajęć harcerskich (przeprowadził zbiórkę, zorganizował konkurs tematyczny, itp.).bibliofil

  2. Zamówił książkę w księgarni wysyłkowej lub zamówił prenumeratę czasopisma.

  3. Wykonał exlibris do biblioteki domowej lub harcerskiej.

  4. Prowadził bibliotekę drużyny lub szczepu.

  5. Zorganizował "spotkanie z książką harcerską".

 

KRONIKARZ
**

  1. Prowadził kronikę zastępu lub drużyny przynajmniej przez trzy miesiące lub jeden obóz.

  2. Sporządził notatki w kronice na podstawie opowiadania lub wywiadu.kronikarz

  3. Zaprojektował oprawę plastyczną kroniki.

  4. Stosował kilka rodzajów pisma ozdobnego i technik ilustracyjnych.

  5. Umiejętnie korzystał w prowadzeniu kroniki z pomocy kolegów z zastępu (zamawiał u nich fotografie, rysunki, teksty).

  6. Dbał aby kronika była zabierana na wycieczki i uroczystości harcerskie, zabiegał o wpisy osób i inne pamiątki (pieczątki, bilety, itp.).

 

GOSPODARZ
**

  1. Konserwował sprzęt pionierski i namioty.gospodarz

  2. Brał udział w akcji zarobkowej.

  3. Wpłacił pieniądze przekazem pocztowym lub przelewem.

  4. Rozliczył przejazd i wyżywienie zastępu na wycieczce.

  5. Dokonał zakupu na rachunek.

  6. Gromadził oszczędności na książeczce oszczędnościowej (SKO, PKO).

 

SOBIERADEK
*

  1. Wbił gwóźdź trzema uderzeniami młotka, wyciągnął go, połączył wkrętami lub skleił dwie drewniane części, naostrzył nóż, naoliwił zamek.sobieradek

  2. Wymienił żarówkę lub bezpiecznik, zestawił prosty obwód elektryczny (dzwonek, oświetlenie choinki, instalację alarmową, itp.).

  3. Sporządził użyteczny przedmiot z dostępnych materiałów (piórnik ze skóry, zabawkę z drewna, pomoc szkolną, itp.).

  4. Obsłużył rzutnik, gramofon i magnetofon.

  5. Wyprał skarpetki lub koszulkę gimnastyczną, wyprasował koszulę lub spodnie, przyszył guzik i plakietkę do munduru.

Zdobywanie sprawności sobieradka może być formą zaliczenia próby na stopień młodzika w zakresie umiejętności praktycznych (pracy rąk).

 

 

MAJSTER DO WSZYSTKIEGO
**

  1. Wykonał użytkowy przedmiot z drewna albo tworzywa sztucznego lub metalu (skrzynkę, półkę, lampę, itp.).majster

  2. Skleił stół lub krzesło, naprawił zamek w drzwiach, wymienił uszczelkę w kranie, przetkał umywalkę, zakitował szybę lub wykonał inne drobne prace techniczne.

  3. Wykonał drobne naprawy instalacji lub urządzeń elektrycznych (naprawił lampę, wymienił spiralę grzejną, gniazdko lub przełącznik, itp.).

  4. Oczyścił przedmiot ze szkła, skóry, drewna, tworzywa sztucznego, metalu.

  5. Pomalował przedmiot z drewna lub metalu, oczyścił i zakonserwował pędzel.

Zdobywanie sprawności majstra może być formą zaliczenia próby na stopień wywiadowcy w zakresie umiejętności praktycznych (pracy rąk).

 

ZDOBNIK
**

  1. Wykonał totem zastępu.zdobnik

  2. Wykonał element zdobnictwa obozowego (tablicę rozkazów, symbol drużyny na bramie, zdobnictwo masztu flagowego, itp.)

  3. Wykonał drobne przedmioty ozdobne z prostych materiałów (tworzywo leśne, słoma, trzcina, sznurek, owoce, itp.).

  4. Brał udział w wykonywaniu okolicznościowej dekoracji.

  5. Zebrał rysunki lub fotografie zdobnictwa obozowego.

Zdobywanie sprawności zdobnika może być formą zaliczenia próby na stopień wywiadowcy-tropicielki w zakresie umiejętności praktycznych (pracy rąk).

 

FOTOAMATOR
**

  1. Wykonał serię zdjęć (co najmniej 30) z życia drużyny - prawidłowo dobrał czas naświetlania posługując się tabelką lub światłomierzem, ustalił odległość "na oko", dalmierzem lub na matówce, skomponował obraz.fotoamator

  2. Wywołał film.

  3. Sporządził z wywołanego filmu 20 odbitek stykowych lub powiększeń.

  4. Wywiesił wykonane przez siebie prace w harcówce, szkole lub wkleił do kroniki drużyny.

Zdobywanie sprawności fotoamatora może być formą zaliczenia próby na stopień wywiadowcy-tropicielki w zakresie umiejętności praktycznych (pracy

 

 

SPRAWNE RĘCE
*

  1. Przyszyła oderwaną część ubrania, wyszyła na niej monogram, obrębiła chusteczkę.sprawne rece

  2. Przygotowała posiłek dla domowników.

  3. Zrobiła dekorację pokoju lub harcówki (np. suchy bukiet, wycinankę, oprawę obrazka lub fotografii itp.) lub inny przedmiot (zabawkę, torebkę, pomoc szkolną, itp.).

  4. Obsłużyła rzutnik, adapter i magnetofon, wymieniła żarówkę lub bezpiecznik.

  5. Wyprała skarpety lub rajstopy, wyprasowała bluzkę lub sukienkę.

Zdobywanie sprawności mistrzyni do wszystkiego może być formą zaliczenia próby na stopień ochotniczki w zakresie umiejętności praktycznych (pracy rąk).

 

MISTRZYNI DO WSZYSTKIEGO
**

  1. Wykonała użyteczny przedmiot z drewna, tworzywa sztucznego, sznurka, wełny (serwetki, półki, itp.).mistrzyni do wszystkiego

    2.Wykonała kilka prac wykorzystując praktyczne rady dotyczące np. usuwania kurzu, czyszczenia mebli, wywabiania plam, czyszczenia przedmiotów ze szkła, skóry, drewna, tworzywa sztucznego, metalu.

  2. Wyprała i wykrochmaliła prześcieradło.

  3. Ufarbowała materiał domowym sposobem.

  4. Pomalowała przedmiot z drewna lub metalu, oczyściła i zakonserwowała pędzel.

Zdobywanie sprawności mistrzyni do wszystkiego może być formą zaliczenia próby na stopień tropicielki w zakresie umiejętności praktycznych (pracy rąk).

 

MISTRZYNI IGŁY
**

  1. Uszyła według gotowego wykroju prostą część ubrania (np. Fartuch, spódnicę, itp.).mistrzyni igly

  2. Wykonała drobne prace - wykonała formę i według niej uszyła biały kołnierzyk mundurowy lub tym podobne, zacerowała bieliznę lub skarpetki.

  3. Wyszyła znaczki sprawności harcerskich.

  4. Uszyła element ekwipunku harcerskiego - lub konserwowała sprzęt obozowy wykorzystując swoje umiejętności (wstawiła łaty do namiotów, naprawiała pokrowce, itp.).

Zdobywanie sprawności mistrzyni igły może być formą zaliczenia próby na stopień wywiadowcy-tropicielki w zakresie umiejętności praktycznych (pracy rąk).

 
stat4u