Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!
wymagania wiedzowe na techniki harcerskie

SYMBOLIKA i STRUKTURA

*MŁODZIK-OCHOTNICZKA ( -)
-Zna hymn ZHP,
-Umie się zameldować na rozkaz ,
-zna stopnie harcerskie oprócz wędrowniczych- Męskie i damskie
-umie rozpoznać sznury funkcyjne w zakresie drużyny ,wie kto je nosi i wszczepie
-Zna legendę CZU-WAJ
-Zna symbolikę Lilijki


*WYWIADOWCA -TROPICIELKA (=)
-Wszystko z poprzedniego stopnia +
-Zna wszystkie stopnie Harcerskiego
-umie rozpoznać sznury funkcyjne w zakresie hufca
Zna symbolikę Krzyża Harcerskiego
Zna grupy metodyczne i wie w jakim wieku są w nim uczestnicy
Zna prawo harcerskie

*ODKRYWCA-PIONIERKA (>)
-Wszystko z poprzedniego stopnia +
-umie rozpoznać sznury funkcyjne w zakresie chorągwi
-Wie jak rozpoznać instruktora (jaka podkładka + stopień)
-Zna symbolikę WAGGGS i WOSM

*ĆWIK-SAMARYTANKA (>>)
-Wszystko z poprzedniego stopnia +
-Zna Angielskie nazwy WAGGGS i WOSM
-zna słowa przyrzeczenia harcerskiego ,
-umie rozpoznać sznury funkcyjne w zakresie Kwatery głównej ,

 

 

SAMARYTANKA

Wiedza i umiejętności na stopień wyższy wymagają opanowania teorii z stopni poprzednich.

Ochotniczka- Młodzik
1.Umiem zaradzić w przypadku skaleczenia, otarcia nogi, zachłyśnięcia, niewielkiego oparzenia i stłuczenia, krwotoku z nosa, użądlenia przez pszczołę lub osę. Odpowiednio wykorzystuję dostępne środki opatrunkowe.
2.Znam prawidłową temperaturę człowieka i potrafię ją zmierzyć.
3.Znam numery telefonów pogotowia ratunkowego, policji, straży pożarnej oraz ogólnopolski numer alarmowy. Wiem, jak wezwać pomoc w nagłym wypadku.
.

Tropicielka- Wywiadowca
1.Znam skład apteczki drużyny i wiem, jak stosować znajdujące się w niej środki.
2.Potrafię udzielić pierwszej pomocy w przypadku krwotoku, stłuczenia, oparzenia, odmrożenia, skręcenia stawu, złamania kończyny, wystąpienia ciała obcego w oku, omdlenia, udaru słonecznego.
3.Umiem przeprowadzić wywiad wg reguły SAMPLE.
4.Umie udzielić pomocy w przypadku ataku epilepsji
5.Wiem, jakie zmiany rozwojowe zachodzą u dziewcząt (u chłopców) w moim wieku. Staram się poznać potrzeby i możliwości swojego organizmu.
6.Znam szkodliwe skutki palenia papierosów, picia alkoholu i zażywania narkotyków.


Pionierka- Odkrywca
1.Potrafię ocenić czynności życiowe (tętno i oddech), znam prawidłowe tętno dzieci i dorosłych.
2.Potrafię pomóc osobie z podejrzeniem zawału mięśnia sercowego.
3.Potrafię postąpić w przypadku utraty przytomności, ułożyć chorego w pozycji bocznej bezpiecznej.
4.Potrafię postępować w przypadku zatrucia pokarmowego.


Samarytanka- Ćwik
1.Potrafię udzielić pierwszej pomocy, w razie potrzeby potrafię zastosować resuscytację (ogól czynności prowadzących do przywrócenia podstawowych czynności życiowych).
2.Potrafię wykonać badanie systemowe poszkodowanego.
3.Wiem, jak rozpoznać wstrząs i umiem pomóc poszkodowanemu z podejrzeniem wstrząsu.

 

 

PIONIERKA

1)Młodzik / ochotniczka
- Przepiłuje kawałek żerdki o średnicy do ok. 5 cm

2)Wywiadowca / tropicielka
- Wymagania na niższy stopień
- Wystruga „zapałkę” – naostrzy grubszy kawałek żerdki

3)Odkrywca / pionierka
- Wymagania na niższy stopień
- Ułoży małe, bezpieczne ognisko

4)Ćwik / Samarytanka
- Wymagania na niższy stopień
- Zbuduje porządną kuchnię polową wraz z ogniskiem


PRZYRODOZNASTWO:
1)Młodzik / ochotniczka
- Rozpozna po liściach 3 drzewa i 2 inne rośliny lecznicze

2)Wywiadowca / tropicielka
- Rozpozna po liściach 4 drzewa i 3 inne rośliny lecznicze

3)Odkrywca / pionierka
- Rozpozna po liściach 5 drzew i 5 innych roślin leczniczych
- Poda po minimum 2 zastosowania 4 ziół
- Wie jak przyrządzić: napar, odwar, sok

4)Ćwik / Samarytanka
- Wymagania na niższy stopień
- Poda zastosowania kolejnych 4 ziół
- Wie jak przyrządzić: syrop, maceraty

 

HISTORIA:

Ochotniczka/Młodzik:


1. Powstanie scoutingu
2. Kim był Baden Powell, jaką książkę napisał - co w niej zawarł
3. Jakie zdarzenia miało miejsce w 1907 roku?
4. Czym zajmowały się organizacje "Sokół" , "Zarzew" i "Eleusis" ?
5. Kim był Andrzej Małkowski?
6. Symboliczna data powstania harcerstwa
7. Chrzest Polski
8. Bitwa pod Grunwaldem

Tropicielka/Wywiadowca:

(Wszystko jak wyżej, plus: )
1. Co zdarzyło się w roku 1920?
2. Data napisania "Scouting for boys"
3. Powstanie pierwszych drużyn polskich
4. I wojna światowa ( daty wybuchu i zakończenia)
5. II wojna światowa (wybuch, podział wiekowy w Szarych Szeregach, kim byli Rudy, Alek, Zośka, wybuch Powstania Warszawskiego i ile dni trwało, koniec wojny)
6. Olga Małkowska
7. ogólna wiedza o rozbiorach Polski
8. data odzyskania przez Polskę niepodległości

Pionierka/Odkrywca:

(Wszystko jak wyżej, plus: )
1. Zlot w Birningham (kiedy był, co się tam stało)
2. Śmierć Małkowskiego (data, okoliczności)
3. Powstanie ruchu zuchowego (Kamiński, "Antek cwaniak")
4. Wszystko o Powstaniu Warszawskim (przebieg, działalność harcerska podczas powstania)
5. Akcja pod Arsenałem
6. Akcja Celestynów
7. Na czym polegały kampanie "Bieszczady 40" i "1001 Frombork"
8. 1980
9. Ponowne przyjęcie ZHP do WOSMu i WAGGGSu
10. Przewodniczący Szarych Szeregów
11. Znajomość "Kamieni na Szaniec" oraz ogólna wiedza o bohaterach

Samarytanka/Ćwik:

W tym przypadku kandydat musi mieć wszystko powyższe w jednym paluszku, umieć i rozumieć to o czym jest mowa. Dodatkowo wymagana jest bardziej szczegółowa wiedza o życiorysach Baden-Powella , Olave Baden - Powell, Oldze Małkowskiej, Andrzejowi Małkowskiemu, Aleksandrze Kamińskim.
Działalność Stefana Mirowskiego.
Wiedza o formowaniu się harcerstwa w Polsce po wojnie, w okresie stalinizmu i PRLu, oraz o rozłamie w ZHP i powstaniu innych alternatywnych organizacji harcerskich - o tym tak mniej więcej.

 

 

MUSZTRA

Młodzik ochotniczka / młodzik do ćwik /samarytanka

Każdy harcerz nie ważne na jaki stopień biegnie musi mieć musztrę w jedynym palcu ;)

Musi umieć wszystko z regulaminu musztry ( wiedza praktyczna )

 

 

TERENENOZNAWSTWO

Jedna belka – ochotniczka/młodzik

Wiedza:
kierunki świata – co to jest i po co się je określa
2 metody wyznaczenia północy bez użycia kompasu/busoli spośród podanych:
- patyk wbity w ziemię w południe
- mech na drzewach
- śnieg na płd. stokach pagórków
- Gwiazda Polarna
- mrowisko
znaki patrolowe (zestaw podstawowy)
do czego służy kompas/busola - bez rozróżnienia
co to jest mapa, legenda i skala mapy (najprostsze definicje)
co ważnego jest zaznaczane na mapach turystycznych (rzeźba terenu, rzeki, pokrycie terenu, ważniejsze punkty charakterystyczne jak drogi, budynki; informacje turystyczne jak szlaki turystyczne, zabytki itd.)

Umiejętności
wyznaczenie północy przez cień patyka wbitego w ziemie w południe
wyznaczenie północy przy pomocy busoli/kompasu
pokazanie północy na mapie (wiedzieć, że na górnej ramce)
korzystanie z legendy na mapie
chodzenie po opisie trasy (bez azymutów)


Dwie belki – Tropiciela/Wywiadowca
Wszystko, co obowiązuje stopień niższy oraz:

Wiedza:
4 metody wyznaczenia północy bez użycia kompasu/busoli spośród podanych:
- patyk wbity w ziemię w południe
- mech na drzewach
- śnieg na płd. stokach pagórków/płd. ścianach budynków
- Gwiazda Polarna
- mrowisko
co to jest azymut
znajomość 7 podstawowych znaków topograficznych i turystycznych stosowanych na mapach (7 z wymienionych: droga, ścieżka, las, budynek we wsi, znaki szlaku turystycznego, schronisko, przystanek PKS, cmentarz, kościół/kaplica, most, kolej, krzyż, granica państwa, poczta, muzeum, zamek/ruiny zamku, granica parku narodowego, szczyt, leśniczówka, parking)
co to jest poziomica

Umiejętności
wyznaczanie azymutów w terenie
chodzenie po trasie oznaczonej azymutami i parokrokami
zorientowanie mapy przy pomocy busoli
wykonanie opisu trasy
korzystanie ze skali liniowej
pomiar wysokości np. drzewa (1 metoda: odkładanie wysokości człowieka na drzewie)

Jedna Krokiewka – Pionierka/Odkrywca
Wszystko, co obowiązuje stopień niższy oraz:

Wiedza:
6 metod wyznaczenia północy bez użycia kompasu/busoli spośród podanych:
- patyk wbity w ziemię w południe
- mech na drzewach na płn. stronie
- śnieg na płd. stokach pagórków/płd. ścianach budynków
- Gwiazda Polarna
- mrowisko
- roślinność na płd. Stokach gór
- jaśniejsza i bardziej elastyczna kora brzozy po płd. Stronie drzew
- rozłożyste korony drzew na płd.
rodzaje map: czym się różnią turystyczne od topograficznych, co jest zaznaczane na samochodowych itd.
znajomość 10 podstawowych znaków topograficznych i turystycznych stosowanych na mapach turystycznych z wymienionych poprzedni stopień
rodzaje skal: liczbowa/liniowa
znaki patrolowe (zestaw rozszerzony)

Umiejętności:
wyznaczenie północy za pomocą zegarka i słońca
wyznaczenie szerokości np. rzeki (2 metody)
pomiar wysokości np. drzewa (2 metody: cień, odkładanie wysokości człowieka na drzewie)
przygotowanie trasy do gry (zastosowanie znaków patrolowych)
tworzenie notatek do szkicu z marszu (linia, azymuty, odległości, obiekty)
wyznaczanie azymutów na mapie z danego miejsca na określony obiekt
przeliczanie odległości z mapy na terenowe i odwrotnie
prowadzenie na trasie o niskim stopniu trudności

Dwie Krokiewki – Samarytanka/Ćwik
Wszystko, co obowiązuje stopień niższy oraz:

Wiedza:
9 metod wyznaczenia północy bez użycia kompasu/busoli spośród podanych:
- patyk wbity w ziemię w południe
- mech na drzewach na płn. stronie
- śnieg na płd. stokach pagórków/płd. ścianach budynków
- Gwiazda Polarna
- mrowisko
- roślinność na płd. Stokach gór
- jaśniejsza i bardziej elastyczna kora brzozy po płd. Stronie drzew
- rozłożyste korony drzew na płd.
- słoje pni
- fazy księżyca
- położenie słońca
- położenie absydy starych kościołów
czym się różni kompas od busoli
przyczyny błędów we wskazaniach igły magnetycznej
wysokości i odległości podstawowych przedmiotów terenowych (słupy telegraficzne, wysokiego napięcia, inne orientacyjnie) – tabela widoczności
rodzaje północy (topograficzna, geograficzna, magnetyczna)
rodzaje skal (liniowa, liczbowa)
sposoby oznaczania rzeźby terenu na mapie (np. cieniowanie, kolory)
znajomość 15 znaków topograficznych i turystycznych (z wymienionych na niższe stopnie oraz: sad, rozróżnienie między kaplicą a kościołem, cerkiew, samotna skała, stacja kolejowa, tunel, przełęcz, jaskinia, łąka, bagno, leśniczówka, studnia, źródło, górka, dołek).
Co to jest godło mapy topograficznej

Umiejętności
pomiar wysokości np. drzewa (3 metody)
pomiar dużej odległości (linijka, przedmiot o znanej wysokości)
przygotowanie opisu trasy z zastosowaniem azymutów i parokroków
wyznaczanie azymutów na mapie (w obie strony)
orientowanie mapy bez busoli
przeliczanie odległości z mapy na terenowe i odwrotnie
określenie kształtu wzgórza na podstawie przebiegu poziomic
rysowanie szkicu drogi z marszu
rysowanie szkicu z miejsca

 

 

ŁĄCZNOŚĆ

ochotniczka/młodzik
Umie zaszyfrować i odszyfrować wiadomość szyfrem:
GA-DE-RY-PO-LU-KI
PO-LI-TY-KA-RE-NU
KO-NI-EC-MA-TU-RY
KA-CE-MI-NU-TO-WY
CEZAR

tropicielka/wywiadowca
Wszystko co obowiązuje stopień niższy, oraz:
Umie zaszyfrować i odszyfrować wiadomość szyfrem:
SPIRALA
SZUFLADKOWY

pionierka/odkrywca
Wszystko co obowiązuje stopień niższy, oraz:
Umie zaszyfrować i odszyfrować wiadomość szyfrem:
CZEKOLADKA
UŁAMKOWY
CEGIEŁKA
Umie biegle nadać wiadomość Alfabetem Morse'a w terenie.

samarytanka/ćwik
Wszystko co obowiązuje stopień niższy, oraz:
Umie biegle nadać i ODEBRAĆ wiadomość Alfabetem Morse'a w terenie, bez zapisywania.

 
stat4u